Magyarországon az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV törvény, nemzetközi normákon alapulva foglalja össze a betegek jogait. Betegjogok alatt azon jogosultságok összességét kell érteni, amelyek megilletik mindazokat a személyeket, akik az egészségügyi szolgáltatást igénybe veszik. Az egészségügyi törvény a következő betegjogokat nevesíti:
- a megfelelő szintű egészségügyi ellátáshoz való jog,
- az emberi méltóság tiszteletben tartásához való jog,
- a kapcsolattartás joga,
- az intézmény elhagyásának joga,
- a tájékoztatáshoz való jog,
- az önrendelkezéshez való jog,
- az ellátás visszautasításának joga,
- az egészségügyi dokumentáció megismerésének joga,
- az orvosi titoktartáshoz való jog.
A törvény alapelvként kezeli az egyén személyes szabadsághoz és önrendelkezéshez való jogát, amelyet csak az egészségi állapot alapján lehet korlátozni.
A betegek az ellátással, vagy a betegjogai érvényesülésével kapcsolatos panaszaikkal, észrevételeikkel, forduljanak Intézményünk vezetéséhez. Amennyiben jogos panaszaikra, észrevételeikre nem kapnak megfelelő választ, vagy érdemi intézkedést, írásban fordulhatnak a rendelőintézet betegjogi képviselőjéhez.
A területileg illetékes betegjogi képviselő:
Dr. LENGYEL INGRID
Telefonszáma: +36-20-489-9609
melyen elérhető hétfőtől csütörtökig 08:00-16:30 óra között, pénteken 08:00-14:00 óra között.
Fogadóóra helye, ideje: telefonos egyeztetést követően
E-mail: ingrid.lengyel@ijsz.bm.gov.hu
A jogvédelmi képviselő az Integrált Jogvédelmi Szolgálat munkatársa, az egészségügyi ellátó intézménytől független személy.
A fenti elérhetőségek sikertelensége esetén az IJSZ zöldszáma hívható: +36-80-620-055
On affairs of patients’ rights foreign language patients should contact the following phone number: +36-20-4899-614
Patienten vom Ausland können Informationen über Patientenrechte-Fragen an der Telephonnummer +36-20-4899-614 erhalten.
1365 Budapest, Pf: 646.
E-mail: ijsz@ijsz.hu
A betegjogi képviselő – törvényekben és a jogszabályokban meghatározott keretek között – védi a betegek jogait, segíti őket azok megismerésében és érvényesítésében.
A betegjogi képviselő tevékenysége során:
- segíti a beteget jogai megismerésében, az egészségügyi dokumentációhoz való hozzájutásban, annak megértésében, az azzal kapcsolatos megjegyzések, kérdések feltételében;
- segít a betegnek panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását, mely megkeresésre az egészségügyi szolgáltató 30 napon belül köteles érdemben válaszolni (kivételt képez, ha a panasz orvoslásához más szerv vagy hatóság megkeresése szükséges, mely esetben 60 nap az ügyintézési határidő);
- a beteg írásbeli meghatalmazása alapján - a beteg gyógykezelésével összefüggő ügyekben - panaszt tehet az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál, és az eljárás során képviseli a beteget;
- kapcsolatot tart – működési területén – az egészségügyi szolgáltatást nyújtókkal és fenntartóikkal, a térségi egészségszervezési pontokkal, az Országos Tisztifőorvosi Hivatallal, a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szervével és egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervével, a területi igazságügyi szakértői kamarákkal;
- jogosult az egészségügyi szolgáltató területére belépni, iratokba betekinteni, az egészségügyi dolgozókhoz kérdést intézni;
- rendszeresen tájékoztatja az egészségügyi dolgozókat a betegjogokra vonatkozó szabályokról, azok változásáról; különös figyelmet fordít a kiszolgáltatott helyzetben lévők betegjogi védelmére;
- a felek közötti vita békés megoldására, egyezségre törekszik, melyet mediációval segít elő.
Az országos jogvédői hálózat keretében megyei illetékességgel működő betegjogi képviselők a fenti feladatokat az IJSZ által meghatározott, a jogvédelmi munkára vonatkozó szakmai feltételrendszer alapján látják el. Ebben a rendszerben került meghatározásra – többek között – a betegjogi képviselők fogadóóráinak rendje az egyes intézménytípusokban - elsősorban a fekvőbeteg intézményekben.
A szakmai feltételrendszer alapján a betegjogi képviselő a fekvőbeteg szakellátás mellett, a járóbeteg-szakellátás és az alapellátás szolgáltatásait igénybevevők számára is elérhető.